dinsdag 4 april 2017

Ouderen krijgen schuld van files

Het kwam gisteravond zomaar even voorbij op RTL4 Nieuws: 'de toename van het aantal files is mede te wijten aan het groeiend aantal ouderen in het verkeer. Vooral in Brabant is dat het geval.' Zoiets moet je sowieso controleren, dus Uitzending Gemist van RTL4 Nieuws (19:30 uur). Niks, nope, nada. Geschrapt? Lijkt me dan terecht. Over de bron van het bericht heb ik trouwens ook niets opgevangen. Nepnieuws.

Waar vindt je de ultieme info over de nieuwste onderzoeken? De website van de al tientallen jaren bestaande en gezaghebbende Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Daar lees ik dit:

'Uit microsimulatie-onderzoek komt wel naar voren dat een toename van het aandeel ouderen op invoegstroken en weefvakken van snelwegen plaatselijk tot een minder vlotte verkeersafwikkeling kan leiden wanneer er druk verkeer en veel vrachtautoverkeer is. De algemene conclusie dat vergrijzing tot minder congestie in de ochtendspits (het staat er!) zal leiden, moet dus wel genuanceerd worden met de constatering dat op sommige wegen en tijdstippen een toekomstig groter aandeel ouderen tot een minder vlotte verkeersafwikkeling kan leiden.'

Op 19 november 2016 schreef ik op deze plaats onder meer: Wat me de laatste tijd opvalt, is het consequent - in dien mogelijk - vermelden van de oorzaak van files. In pakweg tachtig procent van de gevallen is dat...een ongeluk. Ik hoef gelukkig zelden tijdens de spits op pad, maar als het dan een keer gebeurt, krijg ik het gevoel in een soort wild-west te zijn beland; wedstrijdjes in rijstrook wisselen en snijden. Bellend en append. Tijdig gewaarschuwd door de flitscontroledienst van BNR Nieuwsradio, waaraan als het aan mij zou liggen onmiddellijk een einde zou moeten worden gemaakt. En verder, jullie doen maar als mijn verzekeringspremie maar niet omhoog gaat.'

En ja, die verzekeringspremie gaat met 5% omhoog 'vanwege de toename van het aantal ongevallen'. Ik heb met mijn tussenpersoon even overlegd. Hij ontried mij het annuleren van mijn casco-verzekering, op grond van de leeftijd van onze auto, 6 jaar. 'Bekijk het per jaar,' was zijn advies. De verzekering is afgestemd op een maximum kilometrage van 20.000 per jaar. Er staat echter 67.000 op de teller. 'Even kijken, want de volgende trede is 12.000,' zei de tussenpersoon en: 'Helaas, dat scheelt niks. En een andere verzekering is gezien uw leeftijd ook geen optie. Leeftijdsdiscriminatie.' Hij zei het.

Zijn we terug bij het begin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten